Jobbar du inom besöksnäring? Så ökar du förtroendet på webbplatsen
Jobbar du inom besöksnäringen och har en webbplats som inte genererar försäljning? För att få personer att konvertera på er webbplats, istället för genom en OTA (Online Travel Agency) eller inte alls, är förtroende en central faktor. I denna artikel tipsar vi om saker att tänka på inom besöksnäring.
1. Visa utmärkelser och andra förtroende-symboler
Har din anläggning fått några utmärkelser? Visa upp dem! Samma sak gäller om ni är medlemmar i förtroendeingivande branschorganisationer.
Här är några exempel på utmärkelser som ökar förtroendet inom besöksnäring:
- TripAdvisor Travellers Choice eller Certificate of Excellence
- Svenska Spahotell
- Svenska Möten
- Svanenmärket
- Safe Hotels
- White guide
- Stora Barnsemesterpriset
Ett förtroende-element på webbplatsen med utmärkelser kan exempelvis se ut så här:
Det finns väldigt många fler branschspecifika förtroende-symboler. Fråga runt på ditt företag vilka ni kan visa upp.
Om ni är del av en kedja eller har syster-anläggningar kan det vara bra att visa upp detta också.
För att öka förtroendet för så många besökare som möjligt är det viktigt att dessa syns på samtliga sidor. Räkna inte med att alla besökare ser ett visst avsnitt någonstans på startsidan.
2. Visa kundrecensioner och betyg
Många potentiella kunder utgår inte bara från er webbplats som beslutsunderlag innan bokning. Att skylta med ett stort antal nöjda besökare är ett av de starkaste sätten att öka förtroendet. Vår rekommendation är att jobba aktivt med att öka antalet positiva recensioner på olika plattformar. Exempelvis Google, TripAdvisor och sociala medier. Jobba även regelbundet med att bemöta negativa recensioner.
Denna artikel fokuserar dock på hur ni kan öka förtroendet på er egna webbplats. Där kan ni dels
- visa upp ert samlade betyg, till exempel: 4,8 (700 omdömen)
- och specifika recensioner.
Om ni väljer att visa specifika recensioner upplevs det betydligt mer trovärdigt om ni länkar till recensionen i fråga på en extern webbplats. Då kan besökaren stämma av att det är en riktig recension och inte en uppdiktad av er själva.
Många väljer att använda widgets från TripAdvisor för att visa både samlat betyg och specifika recensioner.
3. Skylta med hög säkerhet och bekanta betalningsalternativ
När transaktioner genomförs direkt på er webbplats är det nödvändigt att ni har koll på säkerheten.
Var därför noga med att både själva webbplatsen och eventuella subdomäner för bokningsmotorer inte ger några varningar gällande SSL-certifikat eller liknande.
Visa upp ikoner kopplade till betalningsalternativ både på själva webbplatsen (t.ex. i footern) och inne i bokningsmotorn. Exempelvis Visa, Mastercard, Klarna och BankID. Det kan exempelvis se ut så här:
4. Ha tydliga bokningsvillkor, samt framhäv generösa om- och avbokningspolicies
En vanlig anledning till att personer bokar genom OTA:er är just deras generösa villkor för om- och avbokning. Se därför till att det går att läsa det finstilta innan sista steget i bokningsmotorn. Många aktörer har blivit mycket bättre på att framhäva detta till följd av Covid-19, men att framhäva sådan info kommer vara en betryggande faktor även efter pandemin.
Att göra det möjligt att läsa det finstilta i anslutning till boknings-knappar är extra rekommenderat.
5. Visa att ni är tillgängliga för kontakt
Gör det tydligt att ni är tillgängliga för att besvara eventuella frågor genom olika kanaler. Visa upp e-postadress och telefonnummer. En livechat är också bra om ni har resurser för att bemanna en sådan.
För att minimera antalet onödiga frågor rekommenderar vi att ni har Vanliga frågor & svar på webbplatsen. Att fronta kontaktuppgifter syftar i detta avseendet till att öka förtroendet, inte mängden administrativt arbete.
Sammanfattning av tips för att öka konverteringen inom besöksnäring genom förtroende
Här är 5 tips för att öka förtroendet på webben inom besöksnäring:
- Visa utmärkelser och andra förtroende-symboler
- Visa kundrecensioner och betyg
- Skylta med hög säkerhet och bekanta betalningsalternativ
- Ha tydliga bokningsvillkor samt framhäv generösa om- och avbokningspolicies
- Visa att ni är tillgängliga för kontakt