Att marknadsföra sig på sociala medier som Facebook, Instagram och även LinkedIn innebär att du kan nå ut till just din relevanta målgrupp. Men LinkedIn Ads har en speciell plats i marknadsstrategin för leadsgenerering inom B2B-marknadsföring.
När behöver du jobba med LinkedIn Ads?
Behöver du nå en viss målgrupp baserat på vad de jobbar med, leadsgenerering inom B2B, samt göra affärer som har ett livstidsvärde på mer än 130 000:-? Då är LinkedIn klockrent.
Här når du ut via en plattform där människor befinner sig utifrån sin yrkesmässiga roll. Det betyder att du kan styra marknadsföringen mot en viss roll eller titel, men även baserat på geografi.
Utmaningar för B2B-företag
Digital B2B-marknadsföring behöver vara mer sofistikerad på grund av de utmaningar som vi står inför när det kommer till försäljning och längden på en köpcykel.
Själva affären sker oftast offline och köpcykeln för en affär är ofta lång. Vanligtvis är köpcykeln i genomsnitt 6-12 månader, men kan sträcka sig längre än så. Det gör att det många gånger kan vara svårt att mäta effekten av marknadsföringen om man inte vet hur man ska bära sig åt. Då behöver du en specialistbyrå som kan hjälpa dig att säkerställa lönsamheten i din LinkedIn-marknadsföring.
Fördelar med LinkedIn Ads
Uppdaterad målgruppsdata
Plattformen har användare som gärna uppdaterar sin profil så fort det sker en förändring i deras arbetsliv. Det är ett naturligt beteende att vara stolt över sitt arbete och sin roll om man vill göra sitt bästa i livet. Det mänskliga drivet hjälper oss att nå rätt målgrupp.
Nå rätt målgrupp
Eftersom målgruppsinformationen är av hög kvalitet blir målgruppsinställningarna väldigt effektiva, för den som vet hur man drar nytta av korrekt segmentering.
Affärsorienterad mentalitet
När användarna väl befinner sig på LinkedIn är det mer regel än undantag att användarna är i ett affärsmässigt mindset. De tänker i stor utsträckning på deras jobb eller karriär, vilket gör plattformen suverän till att marknadsföra erbjudanden som appellerar antingen till målgruppens karriär eller som gör nytta i deras arbete. Det innebär att trafiken, i regel, har en högre konverteringsgrad än trafiken från andra sociala medier.
Inga grindvakter
Det är inte ovanligt att personer i högre beslutsfattande positioner låter kommunikatörer, sekreterare eller administratörer sköta kommunikationen åt dem. Det är oftast inte fallet med LinkedIn. LinkedIn tenderar att vara så personligt viktigt att man gärna ansvarar för kontot helt själv. Det gör att när vi väl kommunicerar eller marknadsför oss mot exempelvis en VD så är det verkligen VD:n vi kommunicerar med.
Större värde på affärsmöjligheterna
När vi når rätt beslutsfattare är det också högre sannolikhet att vi kan få avslut på affärer med högre offertvärde.
I varje marknadsstrategi för B2B-företag bör du balansera mellan att LinkedIn genererar affärer med högst värde, och sökannonser på Google genererar snabbast avslut på affärer.
Beroende på hur du gör dina affärer fungerar LinkedIn som att skjuta prick och jaga efter större affärer, medan sökannonser på Google skjuter bredare och lägger ut nät för fler, men mindre affärer.
Så vad innebär egentligen nackdelarna för den som har behov av B2B-marknadsföring? Jo, att vissa företag inte kommer kunna uppnå lönsamhet i marknadsföringen till följd av de höga klickkostnaderna och att andra företag helt enkelt inte passar för plattformen.
För vem passar marknadsföring via LinkedIn Ads?
På Impera har vi brutit ner det till tre företagssegment.
Företag som säljer produkter eller tjänster till andra företag
B2B-företag som arbetar med leadsgenerering samt har ett genomsnittligt livstidsvärde som överstiger 130 TKR per affär. Dvs. om du tjänar 130 000 SEK eller mer per kund och säljer dina produkter eller tjänster till andra företag, så är marknadsföring via LinkedIn givet. Det är ytterst sällan vi sett att marknadsföringen inte är lönsam då.
Företag som arbetar med rekrytering och bemanning
För rekryteringsbranschen och bemanningsföretag tenderar LinkedIn att fungera i 99% av fallen när du vill rekrytera någon form av tjänsteman eller personer till kontorsjobb.
Företag som verkar inom högre utbildning
Vi har även identifierat företag som verkar inom högre utbildning. Om du t.ex. vill rekrytera personer som har doktorerat eller gått en MBA-utbildning, då är LinkedIns målgruppssegmentering riktigt vass och tenderar att fungera mycket väl.
Skulle du verka utanför dessa tre företagssegmenten, om ditt genomsnittliga livstidsvärde per affär är för liten, eller om du säljer varor eller tjänster till konsumenter. Då kommer LinkedIn med största sannolikhet inte vara rätt kanal för dig. Visst kan det fungera för vissa, men det är absolut inte något du ska räkna med. Då kan du istället vända dig till oss för att diskutera ett annat kanalupplägg och digital strategi som kommer passa just er.