SEO: Analysera dina konkurrenter

I denna artikel går vi igenom vilka delar du ska analysera hos dina konkurrenter utifrån sökmotoroptimering.

För ett lyckat SEO-arbete behöver du förstå marknaden som din webbplats befinner sig i.

Vilka är konkurrenterna? Vilka sökord syns de på? Hur stor del av marknaden “äger” de på Google? Vilket typ av innehåll verkar fungera bra för dem?

Börja med att göra en analys över enligt dig de största konkurrenterna. Välj ut tre till fem stycken, och se över deras webbplatser. Kan du se om de arbetar med någon typ av SEO? Om de gör det, hur kan du då göra bättre SEO?

Gör bättre innehåll än dina konkurrenter

SEO är i många fall en styrkemätartävling om vem som kan skriva bäst, och mest innehåll. Google gillar landningssidor med mycket text, men, bara om det är relevant för användaren. Samt att innehållet matchar intentionen hos den som gör sökningen. Det får absolut inte förekomma ord och "tomma meningar" för någon typ av utfyllnad.

Det finns flertalet olika typer av verktyg för att se den organiska synligheten på webbplatser. Vi rekommenderar verktyget SEMRush, som har en analysfunktion för konkurrenter (kostar extra). 

I resultatet kan du få ut ungefär var du står i relation till dina konkurrenter i trafik från Google, samt en mängd annan användbar data, som exempelvis vilka gemensamma sökord ni rankar på.

När du har bildat dig en uppfattning av läget på marknaden kommer du att veta ungefär hur mycket SEO-insatser som krävs för att du ska kunna göra din sajt bättre än dem. 

Hitta luckor vs att slåss om positioner

I SEMRush kan du se om dina konkurrenter rankar högt på sökord som du valt att rikta dig in på. Ska du faktiskt ta position och börja “slåss” mot konkurrenterna på sökorden? Eller hitta luckor som de inte arbetar med alls?

En kombination är ofta att föredra. Ta vara på long tail-sökningar med lägre sökvolym (läs mer om dem här) som dina konkurrenter har missat för att driva in trafik. Samtidigt som sökorden med väldigt hög volym sannolikt förekommer i en long tail-sökning också. Win-win.

Behöver du hjälp att analysera dina konkurrenter? Kontakta oss idag för hjälp!

Bygg förutsättningar för SEO

Kim Jakobsson
Kim Jakobsson
Digital specialist
E-post*
Telefonnummer
Meddelande:
Hur mycket omsätter ert bolag?




Läs mer i våra villkor om hur vi behandlar personuppgifter.
Kim Jakobsson
Kim Jakobsson
Digital specialist
E-post*
Telefonnummer
Meddelande:
Hur mycket omsätter ert bolag?




Läs mer i våra villkor om hur vi behandlar personuppgifter.